Bli kjent med Emil Ringheim, daglig leder for Outdrop Clothing
Allerede i 2016 lanserte Emil debutkolleksjonen til sitt eget unisex klesmerke. I halvannet år jobbet han med kolleksjonen før lansering, og før det var han intern i det norske merket Tom Wood. Kolleksjonen «The Rise» inneholder et lite antall t-skjorter, gensere og capser – og alt er unisex.
Under ungdomsskoleårene bodde Emil i London med foreldrene, hvor han også gikk på skole. Det var i London han ble mer bevisst på forskjelligheter blant folk, mangfold, rasisme og urettferdighet, forteller han.
Det er nemlig disse samfunnsutfordringene som er en stor del av tematikken i kolleksjonen til Outdrop Clothing. Mange av plaggene har tekster som ”It stops with me”, ”We all bleed the same color” printet på. I tidligere show har noen av modellene hatt kjetting festet rundt håndleddene, som forteller viktige budskap – det er lett å lukke øyner og ører for rasisme og forskjellsbehandling, men når du ser disse menneskene, lenket fast i noe vi skjønner til daglig symboliserer fordommer og hat, blir man minnet på at vi alle er ansvarlige for at den verden vi lever i skal være rettferdig og at vi alle er like mye verdt.
Kilde: bareogbutikkservice.no
Som 17-åring bestemte han seg for å enten fullføre videregående skole eller å gi alt i klesproduksjon og design. Emil Throndsen Ringheim droppet ut av skolen for å følge designerdrømmen.
– Det er så mange negative assosiasjoner med det å slutte på skolen, og jeg er selvsagt enig i at skole er viktig. «Outdrop» handler om det å tørre å være annerledes. Våge å ta egne valg. Ikke bare være en mainstream – en del av massen. Jeg ønsker å snu den negative assosiasjonen – la Outdrop handle om det å finne mot til å gå sin egen vei.